Psaní písmenek je pro předškoláky zábava a to je dobré využít!

Datum článku: 26. 4. 2018

Nenásilný trénink držení tužky a pastelky v předškolním věku pomůže dětem s pozdější výukou psaní. Pamatovat by na to měli rodiče předškoláků, když vidí, jak jejich děti kreslí.

děti, škola, písmenka, psaní

Co naznačují první "čmáranice"?

Už první dětské čmáranice naznačují, zda bude dítě psát krasopisně nebo bude mít problém přečíst po sobě naškrábaný text. Správně držet tužku a pero ho učte už v časných letech života, kdy si formuje úchop, sklon a tlak na papír. Protože aby ruka ve škole poslouchala, je potřeba ji trénovat ještě ve školce. Na psaní ji dítěti připravte nenásilnou formou hry, například tříděním a ukládáním geometrických tvarů. A později i koupí správných výtvarných a psacích pomůcek.

Ergonomický tvar psacích pomůcek

Nespoléhejte na to, že si dítě samo najde způsob, jak se mu tužka či pero bude držet nejlépe. Pomohou vám v tom školní pomůcky, které mají ergonomický tvar. Ten sám vybízí děti ke správnému úchopu. Začněte s trojhrannými pastelkami, které jsou zvlášť tvarované pro praváky i pro leváky. Pokud je dítě levák, může hned od malička získat ty správné návyky a vyhnout se trápení s nevhodnými pomůckami.

Jak správně držet pero?

Tužka nebo pero má ležet na posledním článku prostředníčku. Shora si ji přidržujeme bříšky palce a ukazováčku. Ukazováček by neměl být prohnutý a celá ruka je uvolněná. Chybný úchop může zapříčinit bolestivost ruky a její rychlou únavu. To má za následek chyby ve psaní, pocení, stres a tím i velmi nepříjemné pocity dětí při psaní a kreslení. Děti by se měly cítit s perem v ruce pohodlně.

Aby bylo psaní zábavné

  • Dopřejte dítěti prostor na kreativitu: Kreslení podporuje rozvoj jemných motorických dovedností. Kromě omalovánek děti nabádajte ke kreslení různých tvarů, například osmiček, které vedou k plynulému pohybu ruky.
  • Sledujte, jak drží pero či tužku:  Ruka musí být uvolněná, nikoli v křeči. Nevhodné jsou proto krátké tužky a pastelky. Upřednostňujte hrubší trojhranné, které zabrání prstům sklouznout dolů.
  • Využívejte známé tvary:  Tvary, které dítě zná, mohou být předlohou pro psaní písmen. Například "O" má stejný tvar jako velikonoční vejce, "A" je jako střecha domu, "P" je palička a polovina balónu. Písmenka tak nebudou abstraktní a dítě si je snadněji zapamatuje.
  • Pero kupujte společně:  Vybírejte ho v obchodě, kde si dítě může vyzkoušet, jak mu sedne do ruky. Všímejte si, zda má ergonomický tvar, neklouzavý povrch, zda se nerozmazává, lehce klouže po papíře, zda se dají náplně jednoduše vyměnit a vyzmizíkovat. Měkká zóna úchopu podporuje uvolněné držení a nezpůsobí otlaky na prstech.
Autor: Martina Dvořáková