Podle psychologů je hra pro dítě jako práce pro dospělého. Děti prostě potřebují hračky. Podle čeho je vybírat a kolik by jich mělo být? Nikdo netvrdí, že by si děti měly vystačit s jedním dřevěným autíčkem a hadrovou panenkou. Nežijeme v době nouze. Platí však, že jedna kvalitní hračka je lepší než desítky nekvalitních. Co by dobrá hračka měla dětem nabídnout?
Mnoho rodičů či prarodičů kupuje hračku ze dvou důvodů - chtějí dítě potěšit a zároveň chtějí, aby si chvíli pohrálo i samo, ať se mohou věnovat svým povinnostem. Nová hračka je vždy jistota, že načas určitě zaujme. Takže, jednu pořídím v pondělí, další ve středu a když v pátek opět potřebujeme čas pro sebe - vyřeší to hračka. Příliš mnoho hraček jednoznačně zhoršuje schopnost dítěte soustředit se, případně i učit se mluvit.
Dobrá je vnímavá hračka, která kromě požadavků na kvalitu, zdravotní nezávadnost a ekologii splňuje kritéria podpory rozvoje schopností a dovedností, které jsou v konkrétním věku dítěte právě aktuální. V raném věku, kdy dítě poznává svět přes své smysly, jsou vhodné senzomotorické hračky. Důležitá je různorodost, barevnost a samozřejmě kvalita materiálu, ze kterého jsou vyrobeny. Do šesti měsíců rozvíjejí potenciál dítěte hračky, které se dají mačkat, olizovat a vydávají zvuky. Jak dítě roste, roste i jeho chuť objevovat a poznávat svět. To se projevuje už od pololetí, kdy chce miminko vše chytit, ochutnat, vyzkoušet. Baví ho vkládat věci do nádoby a pak je vysypávat. Napodobuje zvuky a učí se chodit. V období kolem jednoho roku jsou vhodné hračky, které se dají mačkat, a takové, které rozvíjejí hrubou i jemnou motoriku. Velmi vhodné jsou hračky podněcující symbolickou hru na, “jakože”. Jsou to dětské napodobeniny běžných předmětů, se kterými si dítě při hře procvičuje to, co zažívá a vnímá ve svém okolí. Jde o předměty jako kolečko, sekačka, metla, kuchyňské náčiní, nářadí, figurky a podobně. Díky nim se ve vývoji posune zase dál. Zapomínat bychom neměli ani na vkládací puzzle či čtení jednoduchých pohádek.
V dětském vývoji mají významné místo rolové hry, při kterých si dítě zkouší stát se čímkoliv a kdo nebo co ho napadne. Fantazie neklade žádné omezení. Pro tříleté děti doporučují odborníci dětské hudební nástroje, hračky, které vydávají zvuky různých zvířátek nebo hrají písničky, hračky na tahání, chybět by neměla ani auta a panenky či hračky, které se do nádoby dostanou pouze tehdy, když dítě najde správný otvor se správným tvarem. Opět platí, že děti nemusí mít hraček plný pokoj. Naopak. Současné děti jsou vystaveny mnohým podnětům. Když však chceme něco udělat pro rozvoj jejich koncentrace, je dobré, nezavalit je podněty, ale nechat je v pokoji pouze s několika hračkami. To je nejlepší trénink pozornosti.
Rodiče často chtějí pro své děti vybrat hračky, které splňují určitá kritéria. Především jim jde o podporu vývoje a pokroku dětí, stejně jim také záleží na tom, aby hračky pocházely od výrobců, kteří kladou důraz i na bezpečnost, ekologičnost a udržitelnost materiálů. Ideální je, koupit dobrou vnímavou hračku. Jednu, která možná stojí víc, ale skrývá v sobě mnoho možností ke hraní. Za několik měsíců k ní může přibýt další kvalitní hračka. Důmyslná a udělaná tak, že když z ní dítě vyroste, neskončí někde na smetišti, ale dále se bude dědit.
Ačkoliv bezpečnost hraček by měla být vždy prvořadá, my jsme si ji nechali až na závěr. Nechceme šířit paniku. Všechny hračky, které jsou v kamenných obchodech a e-shopech, by měly projít certifikací dle evropské legislativy na potvrzení toho, že jsou skutečně bezpečné, neobsahují zdraví škodlivé látky, například ftaláty, jsou vyrobeny ze stabilních a odolných materiálů, které se ověřeným a bezpečným způsobem lámou, trhají nebo rozbíjejí. Toto se ale nevztahuje na hračky prodávané nao tržnicích, poutích či v zahraničí. Dokonce ani všechny hračky v obchodech nejsou skutečně otestovány, ačkoliv na sobě mají visačku s velkými písmeny CE. Kromě častého zjištění obsahu malých částí, které mohou pro dítě představovat riziko udušení, bývají ve zkušebně na mnoha vzorcích zjištěny i neplnění dalších bezpečnostních požadavků - například šňůrky na hračkách nebo hladina hluku, který hračka vydává. A to jsme ještě nezmínili obsah migrujících částic těžkých kovů - antimonu, arsenu, barya, kadmia, chromu, olova, rtuti a selenu. I ty inspektoři v hračkách nacházejí! Není na škodu, pokud jste se právě vyplašili. Při výběru hraček je potřeba být opravdu pozorní a oko z dětí bychom neměli spouštět ani tehdy, když si s nimi hrají.
Kdo chce vychovat dítě, které se dobře chová k sobě, k druhým a ke svému okolí, ten by měl při výběru upřednostňovat hračky, které mají svůj příběh. Je úžasné, když dítě ví, že výrobce jeho oblíbené stavebnice používá na výrobu pouze dřevo, které roste v jeho okolí, a za každý použitý strom zasadí dva nové. Nebo že látkového pejska, kterého miluje odmalička, nevyrobili v továrně bez jména děti v Číně, ale v Čechách, v chráněné dílně, která působí v nedalekém městečku, kam si s ním můžete udělat malý výlet. A proč je příběh tak důležitý? Protože učí. Vytváří kontext. Souvislosti. A jeho poznání může být pro rodiče zároveň zárukou bezpečnosti hračky.
Autor: Lenka KostkováJakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez předchozího písemného souhlasu zakázáno.
Stránka Naše návody používá cookies. Více informací zde.