Pohyb je pro děti samozřejmostí již od nejútlejšího věku. V žádném případě, by se však neměly děti věnovat pouze jednomu typu sportovní aktivity. Měly by naopak kombinovat jednotlivé sporty tak, aby docházelo k harmonickému rozvoji jejich fyzických dispozic. Toto platí i pro děti, které projeví určité předpoklady pro sportovní kariéru. Ke sportovní specializaci by nemělo docházet dříve než v období puberty, přitom se ale nedá stanovit určitá věková hranice.
Ne každé dítě, které má fyzické dispozice pro určitý sport, má v daném věku už i psychické dispozice. Pro každé dítě, věnující se vrcholovému sportu však platí, že by mělo být pod stálým odborným dozorem. Enormní fyzická zátěž vede k nadměrnému namáhání svalových a kloubních partií. Přicházejí bolesti kloubů a zad a tím dochází i k narušení psychiky, děti jsou apatické, depresivní, celkově podrážděné. Často se nebere ohled na to, že dítě si po závodech potřebuje odpočinout a celkově se zregenerovat. Neustále tlačení na zvyšování výkonu, denní kolotoč tréninků a školy, okořeněný soutěžemi a závody mohou mít za následek, že dítě začne k danému sportu pociťovat až odpor, který se projevuje slabými výkony, nezájmem o vítězství a postojem "dejte mi všichni pokoj“. Dítě nechce zklamat své okolí, ale dostává se do stavu stresu a depresí, což se může projevit agresí, narušeným spánkem, snahou dělat více věcí najednou, panikaření, výbuchy, nervozita. Dítě, v takovém stavu nemůže podávat požadované výkony. Obyčejně to však v sobě dusí, potlačuje, což má za následek zhoršování jeho stavu.
Pro takové dítě je studium mnohem náročnější, než pro dítě, které veškerý svůj volný čas věnuje svým zájmům. Pro tyto děti je nejvhodnější škola se sportovním zaměřením. Je pro ně vždy dobré, pokud navštěvují psychologa, který často odhalí pravou příčinu jejich chování, příp. nedostatečného výkonu.
uvědomí si priority a především se uklidní. Pro dítě (i pro dospělého) je často jednodušší " vylít si duši "na psychoterapii, než před lidmi, na kterých jim záleží, nebo je nechtějí zklamat (rodiče, trenér). Často až psycholog odhalí, že dítě k danému sportu nemá vztah nebo jednoduše nevládne svůj výkon zvyšovat a zkvalitňovat, čili dítě již dosáhlo svého vrcholu možností a stydí se k tomu přiznat. Na psychologa se musíme dívat jako na odborného lékaře, který k péči o vrcholového sportovce patří po psychické stránce asi tak, jako odborný lékař po fyzické stránce.
Autor: Lenka KostkováJakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez předchozího písemného souhlasu zakázáno.
Stránka Naše návody používá cookies. Více informací zde.