Každá cestovní kancelář by si ráda při smluvně k zajištěným letů vybrala ty nejideálnější, u nichž je nejméně stížností. Stížnosti na odletové časy jsou totiž na všechny hodiny během dne bez rozdílu. Lidem vadí všechno. Zároveň jsou v každém letadle ti spokojení, kterým se právě takový čas hodí. Charterové lety, využívané cestovními kancelářemi se časově orientují podle možností, které získal ze systému samotný přepravce. Pokud tedy letecký přepravce nějaké časy získává a ty předkládá při obchodních setkáních s cestovními kancelářemi, jde o časy, které se musí podřídit pravidelným linkám. Volné letecké koridory jsou vlastně prostorem a volnou trasou, kterou letadlo prolétá a musí se křižovat s co nejméně, nebo žádným jiným letadlem ve stejnou dobu. Při představě je nutné si představit složitou síť nitek, které se musí protnout jen minimálně a určitě ne ve stejnou dobu na stejném místě. To, co ze země vypadá jako střet dvou bílých čar z proudových letadel, je ve skutečnosti důsledná práce leteckých dispečerů a několika kilometrový výškový či vzdálenostní rozdíl zajištěný z kontrolních věží a prací pilotů. Pravidelné linky mají letové časy známé několik měsíců dopředu. Charterové lety se vždy musí podřídit právě jim. Charterovým linkám se podřizují mimořádně a speciální lety, nákladní letecká doprava a podobně. Pokud už jsme u kalkulací letových časů u cestovních kancelářích, které mají několik letů do země a ze země, musí se navíc přihlédnout k této zásadní skutečnosti, kterou si mnozí neuvědomují.
Týdenní termín dovolené například v Egyptě končí. Do Hurghady přilétá letadlo z Prahy, aby vyzdvihlo rekreanty a dopravilo je domů. Jenže pozor. Toto letadlo je plně natankováno a s celou posádkou nepoletí do Prahy prázdné. Takový let je mimořádně nákladný a přestože jsou na začátku a na konci takové případy běžné, uprostřed sezóny je to spíše nemožné. V letadle se přece veze další turnus rekreantů, kteří do země přilétají a letadlo zpět odletí s těmi, co svůj turnus končí. Jednoduchá matematika a rozsáhlý systém vytíženosti linek, kterým se každý přepravce snaží co nejlépe zefektivnit dopravu. Pokud již v daný den nepokračují lety do Hurghady, ale potřebují dopravit rekreanty do Antalye, po návratu do Prahy se letadlo připraví na další let téměř na stejné místo, odkud letělo před pár hodinami. Opět tedy ne prázdné, ale s lidmi. V Antalyi se po natankování nachystají čeští rekreanti, kteří zemi opouštějí brzy ráno a mají letět do Brna. Letadlo se vrací s "Brňáky" do Brna po pár hodinách odpočinku, tankování a čištění ...
U letecké dopravy je však nutné dodat, že je první a poslední den vyhrazený na dopravu. S tímto už sloganem se setkáte v každé cestovní kanceláři. Jedině neprofesionální cestovní agentura dokáže garantovat bez znalosti odletových časů a zkušeností, že odletí brzy ráno a odletí pozdě večer. Letové časy jsou podřízeny mimořádně rozsáhlému systému výpočtů volných leteckých koridorů a také dostupnosti a návaznosti letadel.
Autor: Lenka KostkováJakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez předchozího písemného souhlasu zakázáno.
Stránka Naše návody používá cookies. Více informací zde.