Nejčastěji řečové poruchy, které logopedi v současnosti řeší u dětí, jsou opožděný nebo narušený vývoj řeči, nesprávná artikulace a koktavost. Jejich příčiny mohou být různé. Většinou je problém v nezralé nervové soustavě. Stěžejním obdobím pro správný vývoj řeči a schopnosti mluvit je útlé dětství. Stimulace je důležitá už v raném věku. Nervová soustava je nejvíce plastická kolem třetího až šestého roku.
Lidský mozek je rozdělen na dvě hemisféry, které navzájem spolupracují a doplňují se. Levá je zodpovědná za řeč, schopnost vyjadřovat se pomocí jazyka, spojovat slova do vět. Pravá hemisféra určuje naše schopnosti analyzovat prostor, geometrické tvary, rytmus, kreativitu, ale například i emoce. U dětí s narušenou komunikační schopností je vždy v popředí, jako kdyby byla více stimulována, ta pravá hemisféra. Obě hemisféry nespolupracují tak, jak by měly. Levá hemisféra je více utlačována a děti mají problém s vyjadřováním a s porozuměním.
Pokud dítě vynechá určitou vývojovou fázi v rámci hrubé motoriky, například když neleze. Když děťátko neleze, nemusí mít dobrý úchop například tužky, čili to už je jemná motorika. Nebude mít dobrý úchop tužky, nemůže se mu vyvíjet správně grafomotorika. A artikulace, oromotorický systém, rovněž pak nebude pokračovat. Hrubá motorika je základem pro to aby dítě dobře pokročilo. Předpokladem pro správnou artikulaci dítěte v pozdějším věku je například i správné kojení a dostatečná stimulace oromotorického systému během raného dětství.
Zda bude mít dítě narušený nebo opožděný vývoj řeči je podle možné předpovědět dokonce už při jeho příchodu na svět. Když má matka nějaké problémy při porodu, tehdy již lékaři vědí, že může, ale nemusí, být něco narušeno v motorických neuronech systému dítěte.
Neřešené řečové problémy mohou u dítěte později vyvolat další potíže a to od nedostatků ve čtení a psaní až po psychické problémy. I v raném věku si dítě uvědomuje, že něco není v pořádku. Pomoc lze vyhledat u odborníků. Při řešení problémů s řečí a vyprávěním spolupracují logopedi často i s dalšími specializovanými lékaři s ohledem na to, co je u konkrétního dětského pacienta důvodem jeho potíží. Důležitá je také úzká a aktivní spolupráce s rodinou a blízkými.
Autor: Lenka KostkováJakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez předchozího písemného souhlasu zakázáno.
Stránka Naše návody používá cookies. Více informací zde.