Jak nenaletět při nákupu přes internet?

Datum článku: 9. 5. 2011

V éře telekomunikací lidé nakupují stále více, aniž by opustili dům. Katalogy, televize, fax a internet - i takto se dá zboží nakupovat. Přes internet si můžete objednat i zboží z jiné země EU. Pokud si objednáváte zboží pro osobní spotřebu z členské země EU a místem dodání v České republice, jste povinni jako konečný spotřebitel zaplatit cenu zboží i s daní z přidané hodnoty. Taková dodávka nepodléhá celnímu řízení (neplatíte clo). Pouze v případě nákupu ze třetí země (ne členské země EU) clo zaplatíte jestliže překročíte bezcelní limit.

Několik dobrých rad - ochrana spotřebitele při nákupu přes internet

1. Vyhýbejte se obchodům, které neuvádějí kontaktní údaje nebo nekomunikují. Nepružný obchod v okamžiku prodeje ztěžuje případné reklamace.

2. Nevšímejte si jen ceny zboží, ale i dalších nákladů jako jsou poštovné, balné a jiné.

3. Zajímejte se o dodací lhůty.

4. Zeptejte se svých známých na zkušenosti s takovým obchodem.

5. Pamatujte na to, že zboží si nemáte možnost prohlédnout.

6. V případě uzavření takového obchodu máte právo od něj odstoupit bez udání důvodu do 7 pracovních dnů ode dne převzetí zboží.

7. V případě odstoupení od smlouvy pošlete prodávajícímu dopis (nejlépe s doručenkou), že od smlouvy odstupujete v zákonné lhůtě.

8. V dopise uveďte, o jaké zboží jde, jaká byla jeho cena a kdy jste jej převzali.

9. Uveďte rovněž, jakým způsobem žádáte vrátit peníze. Prodávající je povinen vrátit vám peníze nejpozději do 15 dnů od odstoupení od smlouvy. Sankce neplatíte, ale hradíte náklady na vrácení zboží (např. poštovné).

10. Zboží můžete vrátit spolu s dopisem.

11. Možnost odstoupení od smlouvy máte i při nákupu v kterémkoliv jiném státě EU. Lhůta pro odstoupení je minimálně 7 dní, ale může být i delší (v České republice je to 14 dnů).

12. Bez udání důvodu nemůžete odstoupit od smlouvy například v těchto případech: prodej zboží / poskytnutí služby, jejichž cena závisí na pohybu cen na finančním trhu (akcie), prodej zboží, který byl zhotoven podle požadavků spotřebitele (nábytek na míru), prodej zboží, které vzhledem k jeho vlastnosti nelze vrátit (spodní prádlo), prodej zboží podléhajícího zkáze (potraviny), prodej obrazových nebo zvukových záznamů a počítačových programů, které spotřebitel rozbalil (CD, DVD), prodej novin, časopisů, periodického tisku, loterie a pod.

13. Smlouva na dálku musí být splněna do 30 dnů od objednávky.

14. Prodávající nesmí dodat neobjednané zboží nebo službu.

Autor: Martina Dvořáková