Co dělat, když se vaše dítě nechce doma učit?

Datum článku: 29. 9. 2015

Příprava dětí do školy bývá v mnohých rodinách ožehavé téma. Děti by rády měly od školy klid, rodiče naléhají a výsledek bývá často nulový, protože dítě se začne “učit” až když je k tomu donuceno, a stejně se nemůže na učivo dostatečně soustředit. Jak dosáhnout toho, aby se netrápily ani děti, ani jejich rodiče a následně děti chodily do školy připravené?

děti, škola, učení, domácí úkoly, rodiče

Určitě to dobře znáte,

přijdete unavení z práce a čeká těžký boj se svým potomkem nad domácími úkoly a učením. Málokteré dítě si samo udělá úkoly a zodpovědně se připraví do školy. Nemluvě o tom, že učivo je často krát tak náročné, že ani rodiče nedokážou dítěti s úkoly pomoci. Po celodenním stresu v práci a nutné péči o domácnost může být čas a energie, kterou si škola vyžaduje doslova nezvládnutelná. Unavené je i dítě a učení je to poslední, na co má chuť. Některé děti se učí s lehkostí, jiné těžko a s odporem. Špatné známky pak spouštějí nekonečný kolotoč výčitek, trestů a trápení. Podle psycholožky  je při nechuti dítěte k učení vždy nutné zabývat se příčinou. Samotné nucení má za následek pouze prohlubování odporu, což může vést k různým somatickým potížím jako bolest břicha, hlavy apod. Pokud má dítě nevoli učit se pouze některé předměty, je možné, že potřebuje pomoc - ať už ze strany rodiče, odborníka nebo doučujícího. Doma například může učení probíhat formou hry. 

Jednoduché tipy pro motivaci dítěte do učení

  • Škola hrou - dítě požádáme, aby si vyzkoušelo roli učitele a probralo dané učivo.
  • Různé didaktické pomůcky - pexeso, kartičky, edukační počítačové hry, encyklopedie, názorné ukázky apod.
  • Na prvním stupni základní školy je důležité najít společně s dítětem systém plnění si školních povinností, později by se mělo dítě připravovat do školy samo s občasnou asistencí rodiče, pokud potřebuje něco vysvětlit, pomoci.
  • Velmi důležité je také nepřeceňovat schopnosti dítěte, ale reálně je posoudit. Nemohou být všichni mimořádně nadaní a jsou děti, které jsou více orientovány na umění než na matematiku .

Většina rodičů řeší špatné známky svého dítěte různými tresty,

nátlakem, domluvou, či zvýšenou kontrolou. Při celkové nechuti k učení můžeme najít příčinu i v nesprávném přístupu k dítěti. To znamená, že není dostatečně a správně motivované. Jako motivaci nikdy nepoužíváme tresty a výhrůžky naopak vedeme školáka k tomu, aby si sám uvědomil potřebu vzdělání a bral ho jako příležitost moci se v budoucnu materiálně zajistit nebo vykonávat vysněné povolání. Rodič by také neměl zapomínat každý, byť jen malý úspěch pochválit nebo odměnit!
 

Autor: Martina Dvořáková