Jak zkontrolovat vaše auto před jízdou?
Datum článku: 20. 12. 2016
Dnes je auto spotřebič, ve kterém skoro všechno kontroluje elektronika, a když je náhodou potřeba něco udělat, tak máme přece po ruce servis, který to za nás vyřeší. Takto nějak se dívá na vozidlo čím dál více motoristů. V podstatě mají pravdu, na druhé straně ne všechno ta elektronika zkontroluje, občas se může mýlit nebo něco přehlédnout, servisy také nejsou dokonalé, a také je zde legislativní stránka věci. Za technický stav vozidla odpovídá řidič vozidla, což v praxi znamená, že až na pár výjimek je nepodstatné na koho je vozidlo napsáno a kdo ho řídí, vždy musí splňovat podmínky zákona o provozu na pozemních komunikacích. Proto nezaškodí, v určitých časových či kilometrových intervalech, auto přiměřeně zkontrolovat.
Běžná kontrola vozidla
Jak sobě, tak i autu je zapotřebí z času na čas věnovat trochu času, něco ve smyslu dopřát mu kosmetiku, a pokud je potřeba i manikúru s pedikúrou. Nejednomu z nás se stalo, že až po umytí vozu přišel na různá drobná poškození karoserie, všiml si ďubek na skle, světle, odřeného disku či měkčího kola. Po umytí, voskování a vysávání tak nějak očekáváme, že naše auto bude vypadat jako nové. Rada tedy zní, minimálně jednou za měsíc (resp. vždy před delší jízdou) dopřejte svému oři alespoň základní očistu s následnou kontrolou.
Tip: Kupujete nové auto? Nákup v neznámém bazaru je vždy bezpečnostním rizikem. Pokud už o ojetém vozu uvažujete, prohlédněte si nabídku ojetých vozů Škoda od autorizovaného a především prověřeného prodejce AutoOpat.
Postup domácí kontroly
-
Zkontrolovat stav karoserie, zaměřit se na různé poškození laku, plechů, nárazníků, disků, světel či čelního skla.
-
Zkontrolovat stav pneumatik, tj tlak v pneumatice, hloubku dezénu (minimum 1,6 mm pro letní pneu a minimum pro 3 mm zimní pneu) a případná poškození pneumatiky. Pokud nemáme obuté runflaty, je třeba z času na čas zkontrolovat i stav rezervního kola resp. lepicí sady.
-
Zaměřit se na nežádoucí úniky oleje, paliva, chladicí nebo brzdové kapaliny. Zkontrolujeme, zda vozidlo nenechává po sobě stopy nebo pokud se dá zkontrolujeme vozidlo i zespodu, jestli z něj něco nekape nebo neteče. Normální je jen kapání zkondenzované vody z klimatizace.
-
Zkontrolovat funkčnost vnějšího osvětlení vozidla, tedy světlo svítí, směrovka bliká ... a nic se nestane, pokud si preventivně i houkneme.
Zkontrolovat, popřípadě doplnit
-
•olej v motoru
-
chladicí kapalinu
-
brzdovou kapalinu
-
vodu v ostřikovači skel a světlometů
-
ruka šmátralka by se měla zaměřit na to, zda všechno drží tak jak má, to znamená, zda se nechystá odpadnout registrační značka, zda dobře drží kola, stěrače, různé lišty, plasty, držáky, tažné, spoiler nebo kontakty na akumulátoru.
-
nastražit uši a zaposlouchat se nad nepřirozenými zvuky, ať už stojícího nebo jedoucího vozidla. Zpozornět bychom měli při každé změně zvuku, protože existuje riziko vážné poruchy, zvláště pokud se nad nepřirozeným zvukem pouze mávne rukou. Zaměřit se je třeba na zvuky děravého či poškozeného výfukového potrubí-hlasité bublání, pazvuky při řazení manuální či automatické převodovky, pazvuky při brzdění či akceleraci, nepřirozené zvuky (klepání, bouchání) při přejezdu nerovností a důležité je si trochu poslechnout i zvuk samotného motoru. Tam je plejáda pazvuků opravdu rozmanitá, od syčení (chladič vody, intercooler), přes chrastění (rozvodový řetěz), cvakání (ventilový rozvod) až po klepavý pazvuk upozorňující na nadměrné opotřebení ložisek klikového hřídele.
-
odborně zdatnější motoristé si mohou zkontorlovat provozní stav vozidla i pomocí počítačové diagnostiky a překontrolovat dobíjení akumulátoru pomocí měřicího zařízení.
-
nezaškodí si zkontrolovat i povinnou výbavu, to znamená její stav a respirační dobu autolékárničky.
Cíl domácí kontroly a údržby
Cílem kontroly našeho oře není suplovat roli servisu, ale jak již bylo napsáno, naplnit literu zákona, aby se na nás nemusel vyřádit zakomplexovaný policista, také že nás nepřekvapí nepříjemnost na cestě, které se dalo předejít, pokud bychom před jízdou auto trochu omrkli a také jde o jakýsi dobrý pocit z vykonané kontroly. Vůz totiž není hračka, pro většinu motoristů je vozidlo tou nejsložitější věcí jakou v životě ovládali, a tak nezaškodí trochu respektu a přiměřené péče. Ta vám totiž může zachránit zdraví, a dokonce i život!
Autor: Lenka Kostková