Jelikož náporové proudění vzduchu do interiéru funguje v akceptovatelné míře až od rychlosti cca 50 km / h, je třeba zajistit větrání interiéru nuceným způsobem, pomocí ventilátoru. Sání čerstvého vzduchu musí být umístěno na takovém místě vozidla, kde je nejmenší výskyt nečistot a výfukových plynů. Nucené větrání způsobuje v interiéru vozu malý přetlak vzduchu, což je výhodné pro odvod použitého vzduchu ať už přes průduchy nebo otevřené okno. Při vypnutém větrání a otevření oken naopak vzniká v interiéru mírný podtlak, což znamená zvýšený přísun nefiltrovaného vzduchu z okolí a tím i riziko nasávání prachu, výfukových plynů, hmyzu a nezanedbatelná není ani okolní hlučnost.
Rozlišujeme dva způsoby vytápění interiéru z pohledu chlazení motoru. U motorů chlazených vzduchem se nasávaný čerstvý vzduch ohřívá pomocí tepla výfukových plynů. Děje se to pomocí tepelného výměníku ve výfukové soustavě motoru. Základní podmínkou při tomto ohřevu nasávaného vzduchu je zajistit, aby se se vzduchem nesměšovaly i výfukové plyny a nevnikalo do vnitřního prostoru - interiéru vozu. U motorů chlazených kapalinou se nasávaný čerstvý vzduch přivádí k tepelnému výměníku, který je ohříván chladicí kapalinou. V současnosti tento typ vytápění jednoznačně dominuje. V případě vytápění pomocí chladicí kapaliny můžeme regulovat teplotu ohřevu nasávaného vzduchu třemi způsoby: regulací množství chladicí kapaliny, regulací množství čerstvého vzduchu, tzv. elektronicky řízeným vytápěním, které kombinuje oba způsoby resp. který je vhodnější.
Změnu teploty vzduchu ovlivňujeme množstvím chladicí kapaliny proudící tepelným výměníkem. Čím méně chladicí kapaliny protéká výměníkem, tím méně ohřátý vzduch. Průtok chladící kapaliny regulujeme ventilem.
Změnu teploty vzduchu ovlivňujeme množstvím nasávaného čerstvého vzduchu, který je zahříván v tepelném výměníku. Množství vzduchu regulujeme klapkou, přičemž v tepelném výměníku je stálý průtok chladicí kapaliny. Výsledná teplota se tak dosahuje mícháním množství ohřátého a neohřátého čerstvého vzduchu. Oba systémy pracují na mechanickém principu a fungují při nuceném nasávání čerstvého vzduchu pomocí ventilátoru a samozřejmě i při náporovém nasávání. V letních měsících, kdy není potřeba ohřátého vzduchu, je průtok chladící kapaliny nebo vzduchu tepelným výměníkem uzavřený a čerstvý vzduch je veden přímo do vnitřního prostoru.
V dnešní době se čím dál více prosazuje elektronika i v oblasti řízení vytápění. Požadovanou teplotu v interiéru nastavujeme pomocí tlačítka nebo otočného ovladače. Pomocí teplotních čidel se zjišťuje aktuální teplota ve vnitřním prostoru. Tyto údaje putují následně do řídící jednotky, která je porovná s nastavenou hodnotou resp. nově požadovanou hodnotou. V případě odlišností vydá řídicí jednotka příkaz k regulaci. Regulace probíhá pomocí magnetického ventilu, který reguluje množství chladicí kapaliny, resp. se reguluje množství nasávaného čerstvého vzduchu pomocí elektromechanicky ovládané klapky.
Samostatnou kapitolu tvoří přídavné topné systémy, tzv. nezávislé topení. Používají se na vytopení stojícího vozidla při vypnutém motoru. Takové systémy většinou spalují palivo z nádrže konkrétního vozidla. Vzduch pro spalování se přivádí do systému malým ventilátorem. Teplo vytvořené hořením se v tepelném výměníku předává nasávaného čerstvému vzduchu, který se následně vhání pomocí dalšího ventilátoru do interiéru vozu. Další možností je ohřev vody-chladící kapaliny v tepelném výměníku a následně pomocí ventilační soustavy je ohříván interiér vozu. Touto formou se ohřívá nejen interiér ale i motor vozu.
Klimatizace se stala v poslední době téměř nedílnou součástí vozidla. Oproti minulosti se v moderních vozidlech podstatně zvětšila prosklená plocha, což způsobuje tzv. skleníkový efekt - výrazný nárůst teploty vzduchu v interiéru. Vysoká teplota vzduchu má negativní vliv na pozornost řidiče a tedy bezpečnost jízdy. Důležitý aspekt hraje i komfort cestování, neboť lidé tráví na cestách stále více a více času. Propocené oblečení či nepříjemný pocit z horka jsou dnes už dávno minulostí. Na klimatizační soustavu vozidla jsou kladeny následující požadavky: rychle ochladit (ohřát) vzduch v interiéru vozidla na požadovanou teplotu, udržovat požadovanou teplotu za jakéhokoliv počasí a režimu jízdy, zajistit požadovanou teplotu pro každého cestujícího ve vozidle, podle možností čistit a zlepšovat kvalitu vzduchu v interiéru, klimatizace by měla být jednoduchá na obsluhu a ohleduplná k životnímu prostředí. Na splnění výše popsaných požadavků musí klimatizační soustava vzduch přivádět a následně čistit, dostatečně jej ochlazovat a zbavovat přebytečné vlhkosti.
U ručně ovládané klimatizace se teplota vzduchu, rozdělení vzduchu a množství vzduchu (otáčky ventilátoru) se nastavují příslušnými ovladači manuálně a samostatně. U plně automatické klimatizace je výchozí teplota ve vnitřním prostoru je udržována elektronikou (teplotními čidly) na konstantní úrovni. Rozdělení a množství vzduchu (otáčky ventilátoru) je regulováno zcela automaticky. Proudění vzduchu z jednotlivých výdechů je tak optimálně rozděleno s ohledem na co největší komfort cestujících vozidla. Nejchladnější vzduch fouká obvykle na prostor pro hlavu, o 1-2 ° C teplejší na prostor v oblasti hrudníku a cca 4 ° C teplejší oproti prostoru pro hlavu na oblast pro nohy pasažérů.
Ze zdravotního ale i pachového hlediska je velmi důležitá pravidelná dezinfekce klimatizačního systému. Na výparníku se vlivem teplotních rozdílů sráží atmosférická vlhkost, která tvoří ideální prostředí pro rozmnožování mikroorganismů a plísní. Zanedbaná údržba má za následek škodlivé účinky na zdraví cestujících a znepříjemňuje prostředí uvnitř zápachem. Doporučuje se provést dezinfekci dvakrát za rok (nejlépe na jaře a na podzim), čímž se vyhnete pachovým nepříjemnostem a případným zdravotním problémům. Značná část servisů už je vybavena potřebnou technikou, kdo je ale technicky zdatný, může si klimatizaci vyčistit i svépomocí. Existují různé spreje, které se aplikují do výdechů ventilace, jejich účinnost je však většinou nízká. Doporučuje se sejmout pylový filtr, za kterým se nachází výparník. Čistící prostředek se nanese přímo na výparník a nechá působit alespoň 15 min. Spolu s výparníkem se vyčistí i větrací šachty. Při dezinfekci klimatizace se doporučuje vyměnit i pylový filtr, pro alergiky se doporučuje použití o něco dražšího (cca 20%) uhlíkového pylového filtru. Celkovou dezinfekci klimatizace zvládne zručný mechanik za přibližně půl až třičtvrtě hodiny. Současné klimatizace jsou až na dezinfekci a čištění v podstatě bezúdržbové. Některé kompresory vyžadují pro spolehlivý chod výměnu oleje přibližně jednou za dva roky. Také se doporučuje cca jednou za dva roky prověřit množství chladiva v klimatizačním okruhu. V případě, že nesnášíte nebo nepoužíváte klimatizaci, doporučuje se alespoň jednou za čas ji zapnout, a to i v zimě. Při vypnuté klimatizaci se totiž nemažou potřebné těsnění, hadičky a podle typu (značky vozidla) ani samotný kompresor. Guma v těsnění se tak postupně vysuší a při opětovném puštění klimatizace může popraskat.
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez předchozího písemného souhlasu zakázáno.
Stránka Naše návody používá cookies. Více informací zde.