Kdy projet křižovatku na oranžovou?
Datum článku: 20. 12. 2016
To stíháte, dokud neblikne červená máte ještě čas? Nebo opačná situace, těsně před křižovatkou blikne oranžová a vy začnete brzdit jako o život? Policisté mají v průjezdu vozidla na oranžovou většinou jasno a dotyčného řidiče znevýhodní. Je průjezd na oranžovou vždy přestupkem nebo je šance projet na oranžovou beztrestně? Na problém se podíváme podrobněji a vysvětlíme si, kdy ta šance je, a kdy se naopak jedná o přestupek.
Průjezd na oranžovou a pokuta
V případě, že je možnost bezpečně zastavit před křižovatkou, a přesto řidič vjede do křižovatky, dopustil se dopravního přestupku. Jedná se o tzv. Nedovolený průjezd na oranžovou, který však nepatří mezi závažné dopravní přestupky. Při průjezdu na oranžovou si je třeba dát pozor i na situaci, kdy oranžová už svítí déle a těsně před křižovatkou naskočí červená. Pokud byste projeli křižovatkou na červenou, šlo by už o průjezd na signál "Stůj!", Což je závažné porušení dopravních předpisů.
Kdy je průjezd na oranžovou možný bez pokuty
Vyhláška o průjezdu na oranžové světlo umožňuje řidiči zhodnotit situaci a rozhodnout se, zda zastaví nebo křižovatkou projde. Policisté obvykle berou průjezd na oranžovou vždy jako přestupek a nezkoumají, zda byla možnost zastavit nebo ne. Exaktně dokázat, kdo má pravdu nejlépe poskytne kamerový záznam. Pokud však neexistuje a jste přesvědčeni, že oranžová naskočila těsně před křižovatkou (nebo ve vzdálenosti, kdy nestihnete vozidlo zastavit před křižovatkou), je třeba se bránit - i za cenu řešit přestupek ve správním řízení nebo soudní cestou. V tomto případě jste totiž nevinní. Vyhláška říká totiž jasně, pokud je řidič při rozsvícení tohoto signálu již tak blízko, že by nemohl vozidlo bezpečně zastavit před křižovatkou, smí projít i na oranžovou.
Praxe
-
Vozidlo se pohybuje 50 km / h, v momentě, kdy zasvítilo oranžové světlo, potřebuje řidič přibližně 24,5 m (2,7 sekundy), aby při plném brzdění zastavil s vozidlem před hranicí křižovatky (příčnou čarou, semaforem). V případě 40 km / h je tato vzdálenost cca 17,7 m, resp. 2,3 s. Samozřejmě se bavíme o dobrých povětrnostních a rozhledových podmínkách - sucho a den.
-
V případě zhoršených povětrnostních a rozhledových podmínkách (déšť, sníh, mlha, noc apod.) se brzdná dráha jakož i reakce řidiče výrazně prodlužuje. Brzdnou dráhu také ovlivňuje kvalita vozovky a technický stav vozu. resp. použité pneumatiky.
-
Také je třeba si uvědomit časové hledisko. Oranžové světlo zpravidla svítí 3 sekundy. Při 50 km / h a dobrých povětrnostních a rozhledových podmínkách potřebujeme na reakci (rozpoznání) a samotné zabrzdění vozidla přibližně 2,7 s, tedy jen o cca čtvrt sekundy méně, než svítí oranžové světlo. Na mokré vozovce je tento čas 3,78 a při sněhové plískanici dokonce 5,63 sekundy.
-
Dalším důležitým faktem je samotné brzdění. Bavíme se totiž o plném brzdném zpomalení. Pokud je totiž za námi nalepené vozidlo, je velká pravděpodobnost, že dostatečně rychle nezareaguje a nabourá do nás zezadu. Tehdy je hrozba pokuty za přejezd na oranžovou určitě menší zlo, než případná srážka vozidel a komplikace s tím spojené.
-
Pokud je policista alespoň trochu objektivní, musí tento fakt vzít v úvahu a přejezd na oranžovou neřešit, a naopak řešit druhé vozidlo za nedodržení bezpečného odstupu.
Co z výše uvedených skutečností vyplývá?
-
Jedete 50 km / h, jste přibližně 20 m před křižovatkou a právě se rozsvítí oranžové světlo. Při dobrých jízdních podmínkách (počasí, den, dobrý povrch a stav vozidla) zastaví vozidlo při plném brzdění 4,5 metru za hranicí křižovatky (příčnou čarou, semaforem), tedy blízko středu křižovatky. Při zhoršených jízdních podmínkách (déšť, mlha, noc, sníh apod) je předpoklad, že i kdyby řidič brzdil naplno, křižovatku by projel celou a zastavil až za ní.
-
Při 40 km / ha dobrých jízdních podmínkách (20 m před křižovatkou) by již řidič své vozidlo zastavil 2,3 m před křižovatkou. Při 30 km / h (20 m před křižovatkou) by svůj vůz zastavil před křižovatkou i v případě, kdyby sněžilo a na vozovce byla nebezpečná plískanice.
-
Pokud se ale rozsvítí oranžové světlo a vy jste jen 10 m před křižovatkou, při dobrých jízdních podmínkách zastaví vozidlo pouze v případě nebude-li rychlost vyšší než cca 27 km / h (dobré jízdní podmínky-sucho, den apod.).
-
Výrazným faktorem jsou tedy kromě jízdních podmínek i vzdálenost od křižovatky a rychlost jízdy. Pokud tedy policista argumentuje, "vždyť jste byli 20 metrů před křižovatkou a měli jste dost času zastavit", nemusí mít pravdu, v případě pokud jste jeli rychlostí 50 km / h. Totéž platí, pokud jste byli 10 metrů před křižovatkou a jeli jste jen 30 km / h.
Tak projet či neprojet?
-
Jak to bylo v předchozích částech článku popsáno, projet či neprojet na oranžovou záleží na konkrétní jízdní situaci a ostatních jízdních podmínkách. Pokud jste např. cca 0-20mA od křižovatky a jdete cca 45-50 km / h, blikne oranžová, je sucho nebo mokro a není žádné pomaleji jedoucí vozidlo před vámi, je lepší nebrzdit a křižovatku projet. Při této rychlosti totiž projde vaše vozidlo po dobu trvání svícení oranžové cca 38-42 metrů, což při běžných křižovatkách znamená, že v momentě kdy naskočí červená budete dávno mimo hranici křižovatky. Taková situace nastává hlavě tehdy, pokud dojíždíte do méně zahlcené či prázdné křižovatky.
-
Další případ je, když jdete např. 30-40 km / h blikne vám oranžová cca 10-15 m před křižovatkou. Při troše štěstí (suchá vozovka) se vám sice podaří zastavit, jde však o plné brzdění, což nemusí být zrovna pohodlné a ani bezpečné (např. pijící děti v autě, spolujezdci s předměty na kolenou, za námi nalepené vozidlo, atd. ). V takových případech je na zvážení, zda není lepší jemně přidat (o 5-10 km / h), pokud to jízdní situace a před vámi jedoucí vozidlo dovolí a křižovatku projet.
-
Další situace může nastat, pokud se plahočíte 5-20 km / h v koloně vozidel. Tehdy je průjezd na oranžovou možný opravdu jen v situacích, kdy je vozidlo blízko (do cca 2-8 metrů) semaforů a hrozí, že při prudkém zabrzdění by vozidlo jedoucí za vámi nestihlo zareagovat na vaše prudké zabrzdění a došlo by ke srážce. Při větších vzdálenostech (nad cca 5-10 metrů) od semaforů je tak lépe plynule zabrzdit a počkat na další zelenou. Pokud se přesto rozhodnete uskutečnit přejezd, riskujete kromě oprávněné pokuty i uvíznutí v křižovatce či případnou srážku s příliš aktivním řidičem, startujícím na zelenou v jiném jízdním směru.
Riskantní přejezd
Co se určitě nedoporučuje, je projet na oranžovou, jak se řekne naschvál. Blikne oranžové světlo, je dostatek času i prostoru na zastavení, přesto pokračuji dál v jízdě, popřípadě přidám, ať to přece stihnu, dokud neblikne červená. Jedná se o riskantní přejezd, který v lepším případě omezí, v horším případě rovnou ohrozí ostatní účastníky, kterým naskočí zelená.
Autor: Lenka Kostková